Popular Mechanics dergisinde “Bilgisayarlar gelecekte 1,5 ton ağırlığında olacak” cümlesi yer aldığında takvimler 1949’u gösteriyordu. O zamandan bu zamana köprünün altından çok sular aktı. Bugün artık hemen her sektörde her gün karşımıza çıkan bir yenilikle dönüşüm ve inovasyonun ivme kazanarak hayatımızı değiştirdiğine şahit oluyoruz. Tüketici beklentilerini doğru okuyarak inovatif aksiyonlar alan markalar rakiplerinden ayrışarak hem gönüllerde hem de zihinlerde güçlü bir yer ediniyor. Marketing Türkiye için YouGov Türkiye’nin bu yıl altıncısını gerçekleştirdiği “Yılın İnovatif Ürünleri” araştırması tam da bu noktadan referansla 12 farklı kategoride yenilikleriyle fark yaratanları gün yüzüne çıkarırken tüketici beklentilerine de ışık tutuyor.
Tüketicinin ihtiyaçları ve isteklerinin kitlesel dönüşümü, markaların da inovatif ürünlerle bu dönüşüme ayak uydurmasının kapılarını aralıyor. Sektör fark etmeksizin yenilenmenin ve deyim yerindeyse yarının ürünü olmanın tercihin ötesinde bir zorunluluk olduğundan yana kuşku yok.
Bu yıl altıncısı gerçekleştirilen “Yılın İnovatif Ürünleri” araştırmasının çıktılarına baktığımızda yüzlerce yenilikçi ürünün arasından sıyrılıp fark yaratan ürünler ve markalarla birlikte aslında tüketicinin sektörel olarak beklediği inovasyonları ve yükselen trendleri de görmek mümkün.
Araştırmaya göre tüketicinin kalbine giden iki ana yolu “sağlık” ve “rahatlık” oluşturuyor. Kuşkusuz bu anayolun asfaltı da teknolojiyle dökülüyor… Gelin Marketing Türkiye için YouGov’un gerçekleştirdiği “Yılın İnovatif Ürünleri” araştırmasıyla 12 farklı sektörde tüketicinin kalbine giden yolları aşındıran marka ve ürünlerine birlikte bakalım…
İçecekte “sağlık” farkı
Pandemi döneminde radikal bir yükseliş yakalayan sağlıklı yaşam bilinci dönemsel bir trend olmanın ötesinde kalıcı bir davranışa dönüşmüş durumda. Bunun en somut yansımalarını tüketicilerin içecek kategorisinde belirlediği inovatif ürünlerde gözlemleyebiliyoruz. Öyle ki içecek kategorisinde öne çıkan dört üründen üçünde sağlıklı seçimler dikkat çekiyor. “Pınar Bardak Kefir”, “Doğadan Rahat Hisset Passifloralı Çay” ve “Dr. Oetker Yüksek Proteinli Milkshake” 2022’de tüketicilerin radarına girmeyi başarırken Lipton çayın yanı sıra tüketicilerin keyif saatlerine inovatif ürünü “Chai Tea Latte” ile eşlik ediyor.
“Tatlı” molaları süsleyenler arasında rekabet çetin
Tatlı atıştırmalıklar, çoğu tüketicinin vazgeçilmezi. Kimileri için hayatın olmazsa olmazı kimileri içinse günün “ödül” anı. Bu alanda elbette yıllara meydan okuyan lezzetler kadar yeniliklerle spot ışıklarını üzerine çekenler de gönüllere taht kurmayı başarıyor. 2022 yılında birçok farklı tadın yarıştığı bu kategoride ise; “Eti Burçak Parçacıklı Sütlü Çikolata”, “Halley Beyaz Çikolatalı Pasta Tadında”, “Luppo Red Velvet” ve “Eti Burçak Tahıl Patlaklı Kakaolu Bisküvi” tatlı molaları sevenlerin göz bebekleri olarak yılı zirvede kapatıyor…
Zirvede “çıtırtı” var
Nohut cipsinden krakerlere geniş bir ürün yelpazesi içeren yenilikçi tuzlu atıştırmalıklarda, 2022’de çıtırtı sesi çok sevildi demek yerinde olacak. Zira halk oylamasıyla belirlenen yılın inovatif ürünleri araştırmasında tuzlu atıştırmalıklarda öne çıkan üç ürün “Ülker Çizi Çizi Çıtır Atıştırmalık”, “Eti Pizza Kraker” ve “Etimek Mini Kıtır Ayçiçekli Haşhaşlı” oluyor…
Bağışıklık sistemi “The Collagen Mag Plus”a emanet!
Sağlıklı yaşam trendiyle birlikte takviye gıda ürünleri daha fazla ilgi görmeye başlarken, bu kategoride de rafları inovatif ürünlerin doldurması elbette sürpriz değildi. Ancak tüm yenilikçi ürünlerin içerisinde “Day2Day The Collagen Mag Plus Takviye Edici Gıda” katılımcıların yüzde 46’sının seçimi olarak bu kategoriyi domine etmiş ve zirveyi ele geçirmiş durumda…
Güne “tatlı” bir başlangıç…
Kahvaltılık ürünler farklılıklara çok açık bir kategori gibi görünmese de tüketiciye yenilikler sunmaya devam ediyor. Sağlığa verilen önemi bu kategoride de gözlemlemek mümkün. Tüketicilerin “Pınar Yüksek Proteinli Süzme Peynir” seçimi sağlıklı yaşam hassasiyetine dikkat çekip kaymak ve çikolata tadını bir arada buluştururken, sofralara farklı bir lezzet getiren “Eker Çokokaymak” ve “Patiswiss Kolajenli Fındık Kreması” tüketicilerin güne yenilikçi tatlılarla başlamayı hayli sevdiğini gözler önüne seriyor.
Yenilikçi dürüm mü, yoksa çifte lezzetli pizza mı?
Paket servis ve hazır yemek ürünlerinin hayatımızı kolaylaştırıcı etkisi şüphesiz ki bu sektördeki yeniliklere hız katıyor. Her yıl onlarca yenilikçi lezzetle karşılaşan tüketiciler 2022’de iki lezzetin damaklarında kaldığını söylüyor. Dürümle’nin pazara sürdüğü, geleneksel kebap lezzetini yenilikçi soslarıyla dürümle buluşturan “Köz Patlıcanla Adana” ve ekstra ödeme almadan tek pizzayla iki ayrı lezzet sunan “Little Caesars 2’si Bir Arada Pizza” iştahla anımsanan inovasyonlar olarak dikkat çekiyor.
Airfryer’ların yılı
Devamlı gelişip dönüşen teknolojinin etkisiyle, elektronik ürünlerde de çok çeşitli yeniliklerin geçtiğimiz yıl pazara çıktığını gördük. Sonuçlara baktığımızda, Airfryer’ların tüketici tarafında memnuniyetle karşılandığını söylemek mümkün.
“Philips Airfryer Smart Sensing Star” ve “Karaca Air Pro Cook” elektronik ürünler kategorisinde yılın inovatif ürünü olarak öne çıkanlar arasında yer alırken geri bildirimli oyuncu koltuğu “Razer Enki Pro Hypersense” de kategori ürün çeşidini artırarak onlara eşlik ediyor.
Kozmetik sektörü yine çok hareketli…
Dünya çapında geniş kitleler tarafından ilgi gören kişisel bakım, hijyen ve kozmetik sektörü sürekli yeniliklerle karşılaştığımız bir kategori. Bu yüzden de ürün yelpazesi çok çeşitli ve farklılıklarla donatılmış durumda.
Bu kategoride cinsiyetler arası büyük farklılıklar bulunduğundan yanıtları da Kadınlar ve Erkekler olarak ikiye ayırarak incelemek isabetli olur. Erkeklerin verdiği yanıtlar arasında yılın inovatif ürünlerinde; Braun’un geçtiğimiz yıl piyasaya sürdüğü “Islak & Kuru Tıraş Makinesi” (Braun Series 9 Pro 9475CC), “Duru Duş Jeli Wellness Therapy” ve “Eyüp Sabri Tuncer Sirkeli Saç Toniği” öne çıkıyor.
Kadınların yanıtlarıyla yılın inovatif ürünleri incelendiğindeyse “Orkid Tek Kullanımlık Regl Külodu”, “Eyüp Sabri Tuncer Sirkeli Saç Toniği” ve “Sleepy Black Premium Plus Günlük Ped” 2022’de yenilikleriyle fark yaratan ürünler oluyor…
Yeni hayat, yeni ürünler demek…
Hayata gözlerini açan her bebek aileleri için de yeni bir yaşam şekli yaratıyor. Ebeveynler için öncelik sırasını baştan sona değiştiren bu durumla baş ederken de hayatı kolaylaştıran ve sağlık odaklı çözümler kuşkusuz fark yaratıyor. Yenilikleri sıkça gördüğümüz bebek ürünleri kategorisinde, 2022 yılına damga vuran iki ürün çıkıyor karşımıza. Bunlardan ilki süt akışını optimum seviyede tutan ve göğüs ucu boyutuna ve şekline uyum sağlayan “Philips Avent – Elektrikli Göğüs Pompası” olurken diğeri ise organik formülüyle bebeklerin hassas cildini rahatlatan “IVA NATURA Organik Bebek Pişik Kremi – Kantaron Özlü” olarak araştırma sonuçlarına yansıyor…
Zorlu pazarda inovasyonla fark yaratanlar…
Türk toplumunun hijyen hassasiyetinin küresel tüketici gruplarıyla kıyaslandığında bunca yüksek olması Türkiye pazarını daha da zorlu bir sınav alanına dönüştürüyor.
Geçtiğimiz yılın en yenilikçi temizlik ürünlerinden biri giysileri yumuşatarak kırışıklıkları azaltmayı hedefleyen “Yumoş Jet Fresh Sprey” seçilirken ürünün kadınlar tarafından erkeklere kıyasla radikal bir farkla rağbet görmüş olması da dikkat çekiyor. Tüketicinin ön yıkama alışkanlığını göz önünde bulundurarak mutfak yüzeylerinde kullanılmak üzere tasarlanan, üstelik ilk kez Türkiye’de piyasaya sunulan “Fairy Power Sprey” de yine yılın öne çıkan ve tüketicilerce benimsenmiş inovatif hijyen ürünleri arasında yerini alıyor. Hijyen alışkanlıklarımızın dönüştüğü ve dezenfektanlı ürünün zorunluluktan tercihe dönüştüğü bu dönemde rekabeti yüksek kategorinin öne çıkan ürünü “Solo Dezenfektanlı Yüzey Temizleme Mendili” oluyor…
Teknoloji modayı da ele geçirdi
Giyim ürünleri kategorisinde, modayla teknolojiyi buluşturan ürünler öne çıkıyor. Bu kategoride katılımcıların en çok öne çıkardığı ürünlerden biri bluetooth entegrasyonlu kulaklıksız müzik dinlemeyi ve telefonla konuşmayı mümkün kılan “Ramsey Cap Connect” oluyor. Tekstil kategorisinde iki yıldır inovatif kavramına dair derinlikli anlayışını konuşturan ve 2022 araştırmasında da fark yaratan Penti, bu yılki araştırmada da “Regl Destek Külodu” ve “İnce Çorap Görünümlü Termal İçi Peluş Külotlu Çorap” ürünüyle öne çıkıyor.
Eve “rahatlık” getirenler…
Zamanımızın büyük çoğunluğunu evde geçirdiğimiz düşünüldüğünde, markaların ev eşyalarında tüketici beklentilerine karşılık vermesi için çalışması şaşırtıcı değil. Katılımcıların belirlediği “yılın inovatif ev eşyaları”na bakıldığındaysa aranan yeniliğin “kolaylık” ve “rahatlık” olduğu açıkça gözlemleniyor.
Kolaylıkla taşınan, otomatik düzleme özelliğiyle farklı zeminlerde de kullanılabilen “Samsung The Freestyle Smart FHD Led Projektör” ve tüketicinin doğallık isteğine karşılık veren, ilk kapok lifli yatak olan “Bambi Yatak” kategoriyi domine ediyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için YouGov tarafından gerçekleştirilen “Yılın İnovatif Ürünleri” araştırmasında 2022 yılı içerisinde lansmanı yapılan ve tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik inovatif çözümler üreten ürünler değerlendirdi. Çalışmaya 12 şehirden, 14-55 yaş aralığındaki 1.001 kişi katıldı. Araştırmada yaş, cinsiyet, şehir ve sosyo-ekonomik statü (SES) grupları için Türkiye temsili kota takibi yapıldı.
Peki halkın tercihleri bize ne söylüyor?
✓ Tüketicilerin tercih ettikleri yenilikçi ürünleri incelediğimizde, 2022 yılının seçimlerinde üç tema karşımıza çıkıyor: sağlık, rahatlık ve ihtiyaç/istekleri bir potada eritmek.
✓ İlk olarak, bitkisel kaynaklı duş jelinden passifloralı çaya birçok kategoride tüketicinin doğal içeriği önemsediğini görüyoruz. Katılımcılar, ev eşyalarından bebek ürünlerine, içecekten giyim ürünlerine dek yaptıkları seçimlerde sağlıklı yaşamı önceliklendiriyor. Özellikle satın aldıkları ürünlerin içeriği hakkında gün geçtikçe bilinçlenen tüketici doğallığın peşine düşüyor.
✓ Aynı şekilde, çamaşırları ütülemeye gerek bırakmayan yumuşatıcılı spreyler, kışın sıcak yazın serin tutan doğal kapok lifli yataklar; tüketicinin karşılaştığı zorlukları hedef alırken, sorunlara alternatif çözümler sunuyor. Tüketiciler konforlarını arttıran ve günlük yaşamlarını kolaylaştıran inovasyonları takip ediyor.
✓ Ayrıca, çoğu kategoride en inovatif bulunan ürünlerin farklı ihtiyaçları ve beklentileri tek potada eritebilen, çok fonksiyonlu hibrit ürünler olduğunu görüyoruz. Bluetoothlu şapkadan ince görünümlü termal çoraba uzanan inovasyonlar, birden fazla ihtiyaca tek ürünle çözüm buluyor. Bunun örneklerini sadece araştırmamızda değil; son yıllarda dünyada da fark etmekteyiz. Kendini Avrupa’da kanıtlamış Milka’nın 2016’da Amerika Birleşik Devletleri’nde Oreolu Çikolata’yı çıkarması yüzeyde yalnızca iki aromayı birleştirmesi gibi görünebilir, fakat tüketicinin sevdiği Oreo tadı aracılığıyla markasının Amerika’daki pazar payını ve bilinirliğini arttırma amacı taşır.
✓ Teknolojiyi giyimle buluşturma örneğinde gördüğümüz gibi, 2024 yılında da dijitalle fiziksel dünyayı birleştiren trendlerin sürmesi, hibrit ürünlerin daha fazla hayatımıza girmesi, ve kozmetik ürünlere mikrobesinlerin entegre edilmesi kuvvetle muhtemel.