Oyun ve oyuncu ekosistemi devasa boyutlara ulaşırken markaların da gamer’ların hem zihnine hem de kalbine girmek için tutuştuğu rekabet günbegün kızışıyor. Öyle ki başlarda şüpheyle yaklaşılan oyun sektörü artık pazarlama bütçesinden de hatırı sayılır paylar alıyor… Peki, ama bu yatırımlar hedef kitle nezdinde ne denli karşılık buluyor? Marketing Türkiye adına VeriNays’ın gamer’larla gerçekleştirdiği araştırma işte bu soruya yanıt veriyor. Ekipman seçiminden atıştırmalığa, içecekten fast food tercihlerine kadar gamer’ların satın alma alışkanlıklarını yakından inceleyen çalışma oyuncuların bazı ürün gruplarına karşı bariyerler geliştirdiğini ortaya koyuyor.
Oyun mesaisi sabahın ilk saatlerine kadar devam ediyor
Gamer’lar tahmin edildiği üzere boş vakit buldukça oyun oynadıklarını belirtiyor. Bu boş vakitler günde ortalama 4-5 saate tekabül ediyor. Genellikle akşam saatlerine kadar okulda veya işte olan gamer’lar için oyun mesaisi 18’den sonra başlıyor. Gece yarısına kadar oyuna odaklanma artıyor ve okul-iş yoğunluğuna göre sabahın ilk saatlerine kadar oyunlar devam ediyor.
Espor spor mu?
Esporun popülaritesi kitlesel olarak arttıkça, bu uğraşın bir spor olup olmadığı konusundaki tartışmalar daha çok gündeme geliyor. TDK’ya göre sporun tanımı “bedeni veya zihni geliştirmek amacıyla kişisel veya toplu olarak gerçekleştirilen, bazı kurallara göre uygulanan hareketlerin tümü” olarak yapılıyor. Geleneksel anlamda spor daha çok fiziksel bir aktivite olarak görülüyor. Ancak espor söz konusu olduğunda bu aktivitenin fiziksel boyutundan çok rekabet ruhuna odaklanmanın tartışmalara bir boyutuyla çözüm getirmesi beklenebilir.
Gamer’ların yüzde 62’si espor müsabakalarını takip ediyor ve yüzde 63’ünün desteklediği bir espor takımı var. Araştırmada Twitch’in espor müsabakalarını takip etmek için ana kanal olduğu öne çıkıyor. Espor müsabakalarını takip ettiğini belirten gamer’ların yüzde 73’ü espor müsabakalarını geleneksel karşılaşmalara tercih ediyor.
Harcamalar harçlıkla yapılıyor
Gamer’lar genellikle ilgilendikleri bir oyunu düzenli olarak oynama eğilimde. Bununla birlikte yeni çıkan veya dönemsel olarak popülerleşen oyunlara da kayıtsız kalamıyorlar. Aylık olarak bakıldığında oyunlar için ortalama 150-200 TL’lik bir harcama yapılıyor. Gamer’ların yüzde 82’si bu harcamaları kendi kazançları veya harçlıklarıyla yapıyor. Kredi kartları beklenildiği üzere bu alanda en sık tercih edilen ödeme aracı olurken öne çıkan diğer ödeme aracı ise sanal kartlar oluyor.
Halihazırda kredi kartlarının bu kadar çok kullanıldığı bir dünyada, kredi kartıyla paralel çalışan bir sistemin ikinci sırada tercih edilmesi de olağan bir sonuç. Özellikle gamer’lar için fırsatlar sunan, onların işini kolaylaştırdığını iletişimlerine taşıyan elektronik ödeme sistemlerinin sanal kartlar kadar tercih edilememesi sorgulaması gereken önemli bir detay olarak karşımıza çıkıyor.
Steam oyun satın alım platformlarında zirvede
Gamer’ların büyük çoğunluğu oyun satın alımı konusunda Steam’i tercih ediyor. Düzenli olarak ücretsiz oyunlar vermesiyle bilinen Amazon Prime Gaming ile iş birliğinin de etkisiyle Epic Games en sık tercih edilen ikinci platform konumunda. E-ticaret sitelerinin oyun platformlarıyla rekabet edebilir seviyeye gelmesi de dikkat çekici. Son dönemlerde gamer’lar için yapılan yatırımların ve iletişimlerin hedef kitlede anlamlı oranda karşılık bulduğu görülüyor. Özellikle belirli dönemlerde oyun platformlarına yönelik indirim çekleri sunulması e-ticaret platformlarının tercih edilme oranını artırıyor.
Amazon gaming’de de yükselişte
Ücretli hizmet sunan oyun platformlarına baktığımızda katılımcıların neredeyse yarısı herhangi bir ücretli üyeliği olmadığını söylüyor. Olanlar ise ağırlıklı olarak Amazon Prime Gaming’i tercih ediyor. Amazon Prime’ın Aylık 7,99 TL gibi bir ücretle hem Amazon sitesinden avantajlar hem Amazon Prime Video hizmeti hem de ücretsiz oyun sunması büyük bir kitlenin Amazon Prime Gaming’i tercih etmesini sağlıyor. Marketing Türkiye adına Verinays’ın yaptığı “Geleceğin Markaları” araştırmasına göre bugünün e-ticaret markası Trendyol olsa da geleceğe Amazon’un damga vuracağının düşünülmesine şaşırmamalı… GeForce NOW bir diğer önemli platform olarak karşımıza çıkıyor. Oyun bilgisayarına ihtiyaç duymadan birçok oyunun oynanmasını sağlayan cloud gaming teknolojisinin önemini ilerleyen günlerde artıracağı tahmin ediliyor.
Gamer’lar abonelikten yana
Hiper enflasyon sürecinin Türkiye’de yaşayan tüm insanların hayatını derinden etkilediği artık su götürmez bir gerçeklik. Bu durumun gaming harcamalarına da tezahür ettiği görülüyor. Zira gamer’ların yüzde 72’si döviz kurlarındaki artışlardan sonra daha az oyun alıp daha az harcama yaptığını belirtiyor. Yaklaşık yarısı ise artan fiyatlardan dolayı abonelikle çalışan platformlara üye olduğunu belirtiyor. Oyun fiyatlarıyla ilgili değerlendirme yapmaları istendiğinde ise katılımcılar oyun fiyatlarının aslında çok yüksek olmadığını fakat yüksek döviz kurları ve oyun fiyatlarının firmalar tarafından yerelleştirilmemesi nedeniyle Türkiye’de pahalı olduğunu vurguluyor.
İnceleme videoları marka tercihini etkiliyor
Mouse, klavye ve mousepad tercihinde en çok önem verilen konuların başında tüm kategorilerde olduğu gibi fiyat-performans kriteri geliyor. Bazı istisnai kategoriler dışında tüketicilerin marka tercihinde her daim ilk sırada fiyat-performans var. Bunun dışında, malzeme kalitesi ve ürün tasarımının güzel olması önem verilen diğer konular. Influencer’lar tarafından gerçekleştirilen inceleme videolarının da marka tercihi konusunda etkili olduğu görülüyor.
Ekipman markalarında farkındalık yüksek, rekabet yoğun
Söz konusu mouse, klavye ve mousepad gibi oyun ekipmanları olduğunda gamer’ların birçok markayı bildiğini görüyoruz. Logitech, bu markalar içerisinde en önde geleni… Özellikle mouse’un oyuncuların hayatındaki kritik önemi, markaların bilinirlik skorlarına doğrudan etki ediyor. Diğer oyuncu ekipmanlarıyla kıyaslandığında mouse’ların görece uygun fiyatlı olması ve online kanallardan kolayca ulaşılabilir olması farkındalık seviyesi yüksek olan bu kategoride markalar arası geçişleri etkileyebilir.
Sahip olunan aksesuarlara bakıldığında, bilinirlik skorlarında olduğu gibi Logitech’in yine ilk sırada olduğu görülüyor fakat rakipleriyle farkın tamamen kapandığı söylenebilir. Rampage, Steelseries ve Razer bu kategoride sıklıkla tercih edilen diğer markalar. Monster bilinirlik seviyesi yüksek olmasına rağmen, kullanım konusunda benzer bilinirlik seviyesindeki diğer markaların gerisinde kalıyor.
Oyuncu sandalyelerinde etiket alarmı
Her 4 gamer’dan 1’inin özel oyuncu sandalyesi olduğunu görüyoruz. Genel olarak markasız sandalyeler kullanılsa da mevcut markalar içerisinde en fazla tercih edilen Xdrive oluyor.
Asus monitörler oyun deneyimini yükseltiyor
Gamer’ların yüzde 64’ü (masaüstü bilgisayarla oyun oynayanların hepsi) monitör kullanıyor. Yani masaüstü bilgisayarla oyun oynayanlar dışında da oyun zevkini artırmak için monitörlerin tercih edildiği görülüyor. Monitör markalarının bilinirlik seviyeleri de bir hayli yüksek. Satın alınan markalar konusunda da dengeli bir dağılım olduğu dikkat çekiyor. Asus, Samsung ve AOC en sık tercih edilen monitör markaları olarak kayıtlara geçiyor.
Yerli markalara güven düşük
Bilgisayar ekipmanı tercihinde gamer’ların neredeyse yarısı (yüzde 48) yabancı markalara daha çok güvendiğini ifade ediyor. Yerli markalara daha çok güvendiğini söyleyen sadece yüzde 5’lik bir kitle mevcut. Bu oran, sadece gelişmiş teknoloji ürünlerinde değil, görece basit teknolojik ürünlerde de yerli markaların tüketicileri ikna etmekte hatırı sayılır bir yolu olduğunu gösteriyor.
Gamer’ların hararetini Coca-Cola alıyor
Araştırmanın Aralık sayısında yayınlanan ilk bölümünde oyun oynarken en çok tüketilen içeceğin su (yüzde 75) olduğu kaydedilmişti. Kolanın (yüzde 53) ise sudan sonra en sık tüketilen içecek olduğu ortaya çıkmıştı. Buradan hareketle su dışında kalan belirli kategorilerde hangi içecek markalarını en sık tükettikleri sorulduğunda Coca-Cola yüzde 28 ile zirveye yerleşiyor. En yakın rakibi Pepsi ise onu yüzde 10 ile takip ediyor.
Gamer’lar Burger King’den yana
Yine bir önceki çalışmada gamer’ların büyük bölümünün oyun oynarken fast-food yemekler tüketmediği, markaların oyun aşkının karşılıklı olmadığı dikkat çekmişti. Tüketim sıklığı yoğun olmasa da hangi markanın favori olduğu sorulduğunda yüzde 42’lik kesimin sepetine hiçbir markanın giremediği görülüyor. Ancak Burger King gerçekleştirdiği iletişim kampanyalarının bir sonucu olarak yüzde 16’lık bir kitlenin sepetinde ve midesinde yer ediniyor.
Fonda Doritos çıtırtıları var
Atıştırmalık kategorisi çok daha geniş bir portföye sahip olduğu için burada marka tercihlerinin daha fazla yayıldığını görüyoruz. Oyun ve atıştırmalık söz konusu olunca ürünün tek elle yenebilmesi, pratik tüketilebilmesi gibi kriterlerin de etkisiyle cips öne çıkarken son dönemde gamer iletişimleriyle adından söz ettiren Doritos’un bu alanda ilk tercih olduğu görülüyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için gerçekleştirilen araştırmada VeriNays’ın dijital ve yenilikçi data toplama yöntemi olan InfluenceMe yaklaşımı kullanıldı. Bu yaklaşımda, projenin konusuna uygun olarak belirlenen influencer video story ile takipçilerini çalışmaya davet ediyor. Bu sayede zorlu projelerin dahi saha aşaması sadece 24 saat sürüyor. Projede iş birliği yapılan influencer’ın takipçi sayısına göre 24 saat içerisinde binlerce dataya ulaşılıyor. Bu projede Twitch’te 316.000 Instagram’da ise 120.000 takipçisi olan gamer Ebonivon (İsmail Dalgıç) story atarak takipçilerini çalışmaya katılmaya davet etti. Çalışmaya 24 saat içerisinde 77 ilden toplam 1.680 gamer katıldı.